کد مطلب:134150 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

عاشوراء از نظر دکتر ژوزف فرانسوی
دكتر ژوزف مورخ معروف فرانسوی در كتاب «اسلام و اسلامیان» می نویسد: بعد از رحلت بنیان گذار اسلام یعنی محمد بن عبداللَّه (ص) اختلاف كلمه و عقیده و تابعین و جانشینان وی پیدا شد دسته ای به خلافت دامادش علی بن ابیطالب قائل و دسته ی دیگری خلافت پدر زن او ابوبكر را قبول نمودند، دسته ی اول را شیعه و دسته ی دوم را سنی نامیدند. ما بین این دو دسته اختلاف شدید بود و روز به روز شدت آن افزوده می شد تا اینكه علی (ع) به خلافت رسید و عایشه زوجه ی حضرت محمد (ص) و دختر ابوبكر بر مخالفت او برخواست و معاویه برادر زن دیگر محمد (ص) در شام پرچم پادشاهی را برافراشت در این موقع سه دستگی بوجود آمد و جنگهای شدید بر پا شد و عده زیادی مقتول و مجروح گردیدند. زمانیكه زمامدار شام (معاویه) به قتل و غارت پیروان علی (ع) پرداخت و دستور داد كه نام علی (ع) را به زشتی یاد كنند در منابر و مساجد نسبت به علی (ع) اهانت می نمودند، عداوت و دشمنی بین دو دسته شیعه و سنی پیش از پیش شد و شیعیان از زیر بار اطاعت بزرگان سنت بیرون آمده و تنفر و انزجار خود را از آنها ابراز داشتند ولی حكومت و اقتدار در دست


تسنن بود. از بعد از زمان خلافت (ع) شیعیان از ترس حكومتهای جابر هیچگونه ابراز عقیده ای نمی نمودند و این شیوه بر قرار بود تا واقعه ی عاشوراء كه در این روز به دستور پسر حاكم شام (یزید بن معاویه) حسین (ع) و یارانش رادر حوالی كوفه به قتل رسانیدند و این واقعه حائز اهمیت شایانی گردید و پیروان علی (ع) بر آشفته و موقع را مغتنم شمرده مشغول پیكار شدند و جنگها نموده و خونها ریخته شد و عزاداری بپا گردید و كار بجائی رسید كه شیعیان عزاداری نبیره ی محمد یعنی حسین بن علی (ع) را جزو مذهب خود قرار دادند و از آن روز تا كنون به پیروی از منویات بزرگان دین خود كه آنها را دوازده نفر از اولاد علی و فاطمه (ع) می دانند و گفتار و رفتار و كردار هر یك از آنها را در هر مرتبه گفتار و كردار خدا و رسول و تالی قرآن می شمارند، در عزاداری حسین (ع) شركت كرده و رفته رفته یكی از اركان مذهب شیعه قرار گرفت ترقیات سریع السیری كه شیعیان در اندك مدتی كردند می توان گفت در دو قرن دیگر عدد آنها بر سایر فرق مسلمانان بیشتر خواهد شد و علت این امر به واسطه ی سوگواری حسین (ع) است.

امروز در هیچ نقطه ی از جهان نیست كه برای نمونه دو الی سه نفر شیعه یافت شوند و اقامه ی عزاداری ننمایند.

«در بندر مارسیل عربی را دیدم كه پیر و مذهب تشیع بود و گویا تبعیت بحرین را اختیار نموده بود در مهمانخانه جنب اطاق من مسكن داشت در روز عاشورای حسین (ع) به تنهائی احوالات حسین را می خواند و گریه می كرد و سپس مقداری آش كه با شكر و برنج تهیه نموده بود بین


فقراء تقسیم می نمود».

شیعیان عقیده دارند كه در روزهای عاشوراء و تاسوعا بایستی فقرا را اطعام نمود از این جهت همه ساله از اموال خود بقدر استطاعت خویش به فقرا كمك می نمایند و بعضی اوقات این كمكها از ملیونها دولار هم می گذرد دسته ی دیگری از شیعیان برای اقامه ی مجلس سوگواری وقفیاتی نموده اند كه ارزش آن بالغ بر میلیونها دولار می گردد، باید اعتراف نمود كه شیعیان از بذل جان و مال خود در راه مذهب و سوگورای حسین (ع) دریغ ندارند. امروز در هر نقطه ی از عالم مسلمانان شایسته ترین افرادی می باشند كه به معرفت علم واقف شده و بخصوص فرقه ی شیعه بر سایر فرق اسلام مزیت و برتری دارند [1] .


[1] قيام حسين و يارانش صفحه ي 24 به نقل از ريدرزدايجست چاپ نيويورك.